וילאם הורטין  עיגון-  Anchoring

 

כל אחד נהנה שנמצא במצב חשיבה חיובית ויודע את התחושה של חשיבה שלילית.

וכל אחד יבחר מרצון להיות בגישה חיובית רק יטען שזה תלוי בגורמים סביבתיים שאין לו שליטה עליהם.

ומה אם היית יכול באופן אוטומטי להפוך את החשיבה לחיובית כשרק תרצה?

האם אז תאמין שהמח האנושי מסוגל לעשות זאת?

תהליך למידה זה נקרא "עיגון" ויכול לגרום לשינויים מדהימים בחייך.

 

מה זה עיגון?

ישנם כמה סוגי "עיגון" שנראה לקמן יותר בפירוט.

אבל קודם כל נאמר את ההגדרה למילה "עיגון"- עיגון הינו גירוי התנהגותי שמתחבר ע"י דימוי למצב רוח או למחשבה ספציפית.

לדוגמא: אם כל פעם שהיית מגרד כרטיס לוטו היית זוכה בסכום כסף כלשהו היית משייך את גירוד הכרטיס למצב חיובי בחייך. כלומר לעגן רגש וחשיבה חיוביים וטובים לדימוי מסוים = גירוד לוטו = תחושה טובה וחיובית.

חוק העיגון מבוסס על מחקר מפורסם שביצע אדם בשם איוון פרלוב בבעלי חיים שפעמון מצלצל סימן זמן קבלת מזון ולאחר כמה פעמים הבעל חיים רק בשמיעת הצלצול היה מפתח הבעל חיים תגובות גופניות של רעב ורצון לאכול.

תשאלו מה זה קשור היום אלינו? והתשובה שע"י דימוי מסויים אפשר ליצור אצלינו תחושה וחשובה מסוימים שיהיו קשורים אחד בשני. וע"י אפשר לשנות ולשפר את מצבי הרגש והחשיבה ע"י דימויים חיוביים. ועכשיו נעבור לסוגי ה"עיגון".

 

עיגון ויזואלי- חזותי

זהו סוג העיגון המצוי יותר בגלל שאנחנו גדלים ומתפתחים דרך גירויים חזותיים מילדות, ועוד לפני שידענו לקרוא כבר ידענו ע"פ הראיה לזהות את המציאות. לדוגמא- אדם נוהג בכביש במהירות מעל המותר ולפתע קולט מרחוק מכונית לבן כחול (משטרה) מיד לוחץ על הבלמים להאט ונמתח בכל הגוף ורואה את ההשפלה והקנס שהולך לקבל.

אנחנו מבצעים דימויים בכל יום ויום בצבעים שלפנינו במראה בצורה ופרצופים וכו'.

תחשוב רגע על הפנים של השכן שלך. מה אתה מרגיש עכשיו?

עכשיו תחשוב עליו שוב ושים לב שהרגש הזה יצוץ שוב מיד.

ה"עיגון" שם אותך לתוך מצבי חשיבה ורגש רק ע"י דימויים.

יש דימויים חיוביים ושליליים ב"עיגון חזותי". כשרואים מעטפה שמגיע אלינו שבתוכה משכורת כסף או צ'ק מיד מצב הנפש שלנו נהיה חיובי לעומת מעטפה של גביה, חוב וחשבונות שמיד המצב הנפשי נהיה שלילי. מראה של אדם יקר יביא חיוך על הפנים, וכן הלאה כאלה דוגמאות.

 

עיגון ווקאלי- שמיעתי

עיגון שמיעתי עקב גירוי של צליל או צלילים, המועברים דרך מערכת העצבים למצב נפשי. וגם כאן ישנם גירויים שגורמים למצבים חיוביים או שליליים.

מה אתה מרגיש שאתה שומע את השעון המעורר? רוב האנשים מרגישים תחושה שלילית, לחץ או סתם רפיון, וזה בגלל שהמצב הנפשי מתחבר לשמיעת הצליל. צפירה של אמבולנס ליד הבית מעוררת לחץ דרך עמוד השידרה, האם משהו לא טוב קרה? המשפחה שלי בסדר? האם יש כאן שריפה? אלו כל מיני שאלות שחולפות במחשבות של הרבה אנשים. והכל תגובה לגירוי שמיעתי. התחושה והמחשבות הינן אוטומטיות ללא שום מחשבה מקדימה של האדם. תאמר במחשבה שלך בקול חזק את השם המלא שלך עם שם המשפחה. האם זה מעורר בך רגש ותחושה? הרבה אנשים נעשים עירניים והחושים מתחדדים כששם עולה לאויר. בדרך כלל שהשם המלא נאמר בקול אדם נדרך באופן שלילי שרוצים להגיד לו או להוכיח אותו על דבר לא טוב שעשה.

עיגון שמיעתי יכול להיות ודאי גם חיובי, חשוב על מנגינה שהיתה באירוע חיובי בחייך או בזמן שמחה ותוכל להרגיש את תחושת הרעננות, וזה בגלל שאותה מנגינה מעוגנת בנפשך בצורת רגש טוב וחיובי.

 

עיגון תחושתי פיזיולוגי (גופני)

עיגון תחושתי מתעורר ע"י תנועה מגע או פעילות גופנית מקושרים למצבי נפש שונים ותחושות רגשיות בחיינו. כמו למשל מגע רך וחיבוק ע"י האוהבים שלנו, שמעורר בנו תחושה טובה של נאהבים. כי אותו מגע מתקשר בתוכינו לרגש חם של נאהב וחשוב ותשומת לב, שמעורר בנו רגש חיובי.

גם לפעמים לפני שאנחנו מתחילים משימה אתגרית אנחנו מקדימים אותה בתנועה גופנית מסוימת. כמו בתחרות ריצה שלפני כן האדם נועץ את הרגליים בקרקע כמה פעמים ומעורר בעצמו את הדריכות לאות הפתיחה. או המתפלל שמנענע את הגוף בהתלהבות כדי לעורר רגש חיובי והתעוררות לתפילה.

כל אחד יכול לפתח לעצמו עיגון תחושתי משלו שיהיה מחובר למצב נפשי חיובי ומרומם, ומוכן להצלחה.

 

 

שימוש העיגון בחיי היום יום

העיגון הינו חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו בין אם אנו מודעים לכך ובין אם לאו. התחושה הנעימה של אהבה מתענגת בנו ומתעוררת כל פעם מחדש כשאנו בחברת הנאהבים. וכל דבר שמזכיר לנו את אותה אהבה הינו הדק לעורר אותה תחושה מיד מחדש.

העיגון הינו שונה מאדם לאדם. לפעמים ריח מסוים מזכיר ארוע מסוים שמעורר בנו שמחה או עצבות באופן לא מודע וכן מגע, צליל, מראה יכולים לעורר בנו זכרון ישן טוב או לא לתחושות טובות או לא נעימות.

גן חברות ענק משקיעות מליונים בפרסומות המוסרות מסר בעל (אסוציאציה) דימוי חיובי שנותן לנו התחושה שאנו חייבים לרכוש את המוצר שלהם.

ישנו כלל מפתח בשימוש בעיגון, ואם אתה יכול ללמוד את הכלל תוכל ע"י זה לשלוט במצבים הנפשיים שלך למצבי שמחה, הצלחה, חיוניות וחיים חיוביים ומלאי חן.

 

מפתח 1: עוצמה- עוצמת החוויה יכולה לשלוט עד כמה מהר העיגון ייצר את הדימוי. אם החוויה עוצמתית ביותר היא יכולה לגרום שהדימוי יהיה חזק אפילו אחרי תירגול אחד.

אבל אם העוצמה חלשה צריך לחזור כמה פעמים ליצירת עיגון המעורר דימוי חיובי.

 

מפתח 2: תיזמון- הזמן היעיל ביותר לעיגון הדימוי הינו בשיא החויה שאז העוצמה גדולה ביותר ולכן גם הדימוי המתעורר מהעיגון יהיה טוב ומוצלח. אם אפשר להשאיר את העוצמה לאורך זמן יתאפשר עיגון מוצלח יותר.

 

מפתח 3: מיוחדות- הכי מוצלח לחפש העיגון המיוחד לחוויה אותה אנו מדמים (חזותי, שמיעתי, גופני). כל אחד יכול להשתמש בכל אחד מסוגי העיגון או בשלושתם יחד. המפתח הינו להשתמש בעיגונים יחד ובאותו זמן לוודות שהעיגון ידמה אך ורק לאותה חוויה ולא לחוויות דומות.

 

מפתח 4: שיכפול- התירגול מביא לשלימות- כמו בכל דבר חזרה על החוויה תוביל לעיגון חזק ומוצלח יותר וקבוע. אם רוצים לבנות עיגון כדי לחזור ולשכפל אותו פעם או פעמיים בדיוק אותו הדבר. אם העיגון הינו חזותי או במגע הוא צריך להיות בדיוק אותו הדבר כדי להבנות לתוך המחשבה.